تأثیر معدل در کنکور 1403

تأثیر معدل در کنکور 1403

تأثیر معدل در کنکور 1403 چند درصد و به چه صورتی است؟

آیا دانشگاه ها براساس معدل پذیرش دارند؟

داوطلبین و مشاورین کنکوری هر ساله منتظر اعلام تغییرات جدید در کنکور می باشند. گاهی این تغییرات، آینده داوطلبین را تا حدی زیادی مورد دستخوش قرار می دهد.

کنکور 1403 از جمله سال های کنکوری پر فراز و نشیب است. داوطلبین 1403 خبرها و حاشیه های زیادی در مورد تغییرات آن شنیده اند. اما اخرین تغییرات قطعی شده در سایت سازمان سنجش اعلام شد.

یکی از این تغییرات مهم که بسیار برای داوطلبین حائز اهمیت می باشد تأثیر معدل در کنکور 1403 است.

چندین سال است که معدل در تراز نهایی هر شخص تاثیر گذار می باشد اما میزان این تاثیر در کنکور 1403 افزایش یافته است. در ادامه مقاله به صورت کامل در مورد این مبحث مطالعه خواهید کرد.

زمان ثبت نام کنکور سراسری 1403 در روزهای 5 تا 11 آذر ماه صورت می گیرد و هزینه ثبت نام بر اساس تصویب نامه هیات وزیران در هر نوبت آزمون سراسری 280 هزار تومان است.

اطلاعیه جدید: مصوبه لغو تاثیر معدل که توسط شورای نگهبان رد شده بود، با اصرار نمایندگان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد. در صورت تصویب این مصوبه اطلاع رسانی خواهد شد. بر طبق این مصوبه تاثیر قطعی معدل خذف و معدل برای کنکور 1403 به بعد تاثیر مثبت خواهد شد. در نتیجه امتحانات نهایی حذف و امتحانات به صورت داخلی برگزار می شود

سوابق تحصیلی چیست؟

سوابق تحصیلی شامل نمرات کتبی نهایی دروس مقطع متوسطه دوم است. که هم در تراز و رتبه کنکور تاثیر دارد و هم مبنای ورود به دانشگاه بدون کنکور می باشد.

میزان تأثیر معدل در کنکور 1403

سوابق تحصیلی، شامل نمرات دروس تخصصی و عمومی (دهم- یازدهم و دوازدهم ) می باشد.

در سال 1401 سوابق تحصیلی به صورت 25 درصد و مثبت اعمال و در کنکور 1402 این میزان به 40 درصد تاثیر قطعی افزایش یافت.

و طبق آخرین تغییرات کنکور سراسری، میزان تاثیر معدل در کنکور 1403،

برای متقاضیان نظام جدید 50 درصد و به صورت قطعی.

برای متقاضیان نظام سالی _ واحدی در مجموع 50 درصد می باشد که 37/5 درصد برای دیپلم و 12/5 درصد برای نمرات پیش دانشگاهی است.

طبق آخرین اطلاعیه ها از دروس عمومی سوالی در کنکور سراسری مطرح نمی شود، و نمرات آن ها فقط در سوابق تحصیلی تاثیرگذار می باشد.

در سال های 1404 -1405 معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به صورت 60 درصد خواهد بود.

سالعمومی (درصد)تخصصی (درصد)جمع (درصد)
1402261440
1403282250
1404303060

تاثیر معدل در رشته های هنر و زبان های خارجه

در رشته هنر و زبان های خارجه کنکور 1403 سوابق تحصیلی به صورت 28 درصد اعمال می شود.

میزان تأثیر سوابق تحصیلی برای متقاضایان دیپلم نظام سالی – واحدی 21 درصد ومیزان تأثیر برای پیش دانشگاهی سالی – واحدی 7 درصد است.

تاثیر قطعی معدل

از کنکور 1401 به قبل تاثیر معدل به صورت 40 درصد و مثبت بود. یعنی فقط معدل هایی که باعث افزایش تراز و رتبه می شدند اعمال می شدند. و گزینه مثبتی برای داوطلبان کنکوری بود.

اما طبق مصوبه جدید تاثیر معدل در کنکور 1403 به صورت 50 درصد قطعی اعمال می شود. یعنی می تواند هم تاثیر مثبت و هم تاثیر منفی را داشته باشد. پس با توجه به اهمیت معدل، داوطلبان باید تمام تلاش خود را برای بدست آوردن نمره بالاتر در امتحانات مدرسه انجام دهند.

و اگر نتوانسته اند در امتحانات سال های گذشته نمرات مناسبی بدست آورند می توانند با شرکت در ترمیم معدل، شانس خود را در بدست آوردن نمرات بالا بسنجند.

اما ترمیم معدل چیست؟

ترمیم معدل

ترمیم معدل راهی برای بهبود سوابق تحصیلی است. داوطلب می تواند با شرکت در ترمیم نمرات، (امتحان مجدد) نمرات خود را افزایش دهد و یا برای دروسی که فاقد نمره می باشند، ایجاد سوابق تحصیلی کند.

طبق مصوبه آموزش پرورش هرشخص فقط یکبار می تواند در آزمون ترمیم معدل شرکت کند.

اگر شخصی دوازدهم باشد و در امتحانات نهایی سال نتواند نمره قبولی بدست بیاورد، می تواند یکبار از ترمیم معدل استفاده کند و اگر در امتحان ترمیم معدل نیز نمره قبولی را کسب نکند نمره شهریور ماه برایش ثبت خواهد شد.

داوطلب های شاخه ی فنی و حرفه ای و نظام قدیم می توانند در آزمون امتحانات ایجاد سوابق تحصیلی شرکت و نمره مناسب برای دیپلم خود کسب کنند.

ناگفته نماند، پس از ترمیم معدل و شرکت در امتحان یک درس، نمره بالاتر در کنکور برای دانش آموز لحاظ می شود.

داوطلبان در صورت عدم شرکت در امتحانات و عدم ایجاد سابقه تحصیلی، نمره ای در آن دروس نخواهند داشت و در آزمون سراسری نمره ی صفر برایشان لحاظ خواهد شد.

آغاز ثبت‌نام ترمیم نمرات و ایجاد سابقه تحصیلی از هفته آینده

آغاز ثبت‌نام ترمیم نمرات و ایجاد سابقه تحصیلی از هفته آینده یعنی هفته دوم اردیبهشت

ثبت‌نام داوطلبان کنکور برای ترمیم نمرات و ایجاد سوابق تحصیلی قرار بود از اول اردیبهشت آغاز شود که به دلیل آماده نبودن مقدمات به تعویق افتاد.

آموزش و پرورش اعلام کرده است: با توجه به برگزاری آزمون سراسری در پایان هفته و به منظور حفظ آرامش خاطر داوطلبان‌گرامی، زمان شروع به‌کار سامانه «مشاهده، تایید، ایجاد و ترمیم سابقه تحصیلی» به هفته آینده موکول شد.

 مشمولان تأثیر معدل سوابق تحصیلی در کنکور 1403

  • داوطلبانی که دارای مدرک نظام قدیم می‌باشند و مدرک دیپلم خود را از سال 84 به بعد در یکی از رشته‌های ریاضی، تجربی، انسانی و علوم و معارف اسلامی دریافت کرده اند.
  • داوطلبانی که جزو فارغ التحصیلان سال 91 به بعد در یکی از رشته های نظری می باشند.
  • داوطلبانی که در یکی از رشته های غیرنظری فارغ التحصیل شده اند.
  • و داوطلبان نظام جدید (6-3-3)

پذیرش براساس سوابق تحصیلی

در سال های اخیر دانشگاه های زیادی براساس سوابق تحصیلی دانشجو پذیرش می کنند.

البته فقط در تعدادی از رشته پذیرش براساس سوابق تحصیلی می باشد. در رشته هایی همانند پزشکی و پیرا پزشکی هیچ پذیرشی براساس معدل اتفاق نمیافتد.

رشته های بدون کنکور بسیار زیاد هستند، بهتر است قبل از انتخاب رشته حتما تحقیق و پیگیری زیادی شود و در صورت امکان از یک مشاوره تحصیلی کمک بگیرید.

برای ورود به دانشگاه براساس سوابق تحصیلی نیازی به ثبت نام و شرکت در کنکور سراسری نیست.

میانگین معدل داوطلبان شرکت در کنکور سراسری

در رشته تحصیلی علوم انسانی میانگین معدل داوطلب در کنکور سراسری به شرح زیر است:

انسانی ۱۱.۵۰ تا ۱۳.۵۰

علوم تجربی ۸.۵۰ تا۱۱.۵۰

 علوم ریاضی ۱۲.۵۰ تا ۱۴.۵

کنکور 1403

بودجه بندی کنکور 1403

https://maktabeno.com/?p=129

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی کلاسینو

پشتیبانی تلفنی کلاسینو

پاسخ گویی شبانه روزی